Znajdź swoje biuro księgowe oferujące usługi rachunkowe

 
 
 
 
Strona główna > Aktualności > Własna działalność gospodarcza koszty

Dodano 2021-07-19 (komentarzy 0)

Własna działalność gospodarcza koszty

Wróć do listy artykułów
Własna działalność gospodarcza koszty

Własna firma to rozwiązanie, na które decyduje się coraz szersze grono osób, które nie chcą już dłużej pracować na zlecenie lub w oparciu o umowę o pracę. Działalność gospodarcza bywa dla nich ciekawą alternatywą.

By jednak mieć szansę na odniesienie sukcesu, trzeba dokładnie przekalkulować wszystkie opłaty, związane z prowadzeniem własnego biznesu. O czym muszą pamiętać osoby, pragnące założyć własną firmę? Jakie koszty stałe pojawiają się w jednoosobowej działalności gospodarczej?

Własna działalność gospodarcza – koszty

Jednoosobowa działalność gospodarcza to jedno z najczęściej wybieranych w naszym kraju rozwiązań. Chętnie decydują się na nią nie tylko osoby, dopiero rozpoczynające swoją przygodę z przedsiębiorczością.

Z czego wynika tak duże zainteresowanie właśnie taką formą firmy? Jej wielką zaletą są właśnie niskie koszty założenia biznesu oraz uproszczone procedury przy późniejszym prowadzeniu przedsiębiorstwa. Na jakie koszty są narażone osoby, które zdecydowały się na zarejestrowanie jednoosobowej działalności gospodarczej?

Wydatki przy zakładaniu działalności gospodarczej – kwestie formalne

Zacznijmy od kosztów początkowych, które pojawiają się przy rejestrowaniu firmy. Pod tym względem zakładanie jednoosobowej działalności gospodarczej jest rozwiązaniem naprawdę ekonomicznym.

Rejestracja biznesu wymaga bowiem wyłącznie złożenia formularza CEIDG-1 drogą tradycyjną lub elektroniczną. Wniosek ten pozwala na wpisanie przedsiębiorcy do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, jest to zarazem także zgłoszenie identyfikujące NIP i wpisanie podmiotu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej REGON oraz rejestracja jako płatnik składek ZUS. Cała procedura jest prosta i nie generuje żadnych kosztów.

Dodatkowo część przedsiębiorców musi złożyć do naczelnika urzędu skarbowego wniosek rejestracyjny (formularz VAT-R). Również ten dokument nie jest jednak obłożony żadnymi dodatkowymi opłatami.

Opłaty mogą pojawiać się, jeśli do prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorca musi posiadać zaświadczenia z urzędów, specjalne koncesje lub licencje. Wówczas wydanie takich dokumentów może wiązać się z obowiązkiem uiszczenia opłaty skarbowej.

Koszty zakładania firmy – inne wydatki na start w ramach własnej działalności gospodarczej

O czym jeszcze muszą pamiętać przedsiębiorcy na samym początku prowadzenia biznesu, przy rejestracji firmy? W pierwszych dniach należy dopełnić pewnych formalności, które potrafią generować wydatki.

W każdej działalności gospodarczej warto posiadać choćby pieczątkę. Choć nie regulują tego przepisy prawa, może być ona niezbędna przy podpisywaniu dokumentów lub w kontaktach z niektórymi grupami kontrahentów. Koszt zamówienia i wykonania pieczątki to około 30-50 zł.

Właściciele firmy już w pierwszych dniach powinni pomyśleć o założeniu konta bankowego. Taki obowiązek spoczywa na nich, gdy stroną zawieranych transakcji mają być inne firmy, a kwota wpłaty ma wynosić więcej niż 15 tysięcy euro. Wysokość opłat bankowych zależna jest od wyboru konkretnego banku oraz wykorzystywanych usług. W wielu przypadkach można jednak znaleźć rozwiązania bezpłatne, przynajmniej w podstawowym zakresie.

Koszty prowadzenia działalności gospodarczej – stałe elementy do budżetu firmy

Oprócz kosztów początkowych, występujących przy zakładaniu jednoosobowej działalności gospodarczej, pojawia się też szereg comiesięcznych wydatków stałych. Jakie są inne koszty prowadzenia firmy?

Choć rejestracja w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych jest bezpłatna, to przedsiębiorcy nie mogą uciec od obowiązku comiesięcznego odprowadzania składki ZUS. Składają się na nią różne rodzaje ubezpieczenia: rentowe, emerytalne, zdrowotne i wypadkowe. W 2021 roku wysokość składki wynosi 1380,18 zł dla przedsiębiorców, którzy opłacają składki na zasadach ogólnych. Warto jednak pamiętać o tym, że osoby rozpoczynające prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej, mogą korzystać z preferencyjnych składek.

Do kosztów stałych zaliczają się również wydatki podatkowe (podatek dochodowy i VAT), zależne oczywiście od wysokości przychodów firmy.

Kolejnym wydatkiem, który solidnie obciąża firmowy budżet, jest miejsce prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej. Może to być przestrzeń własna lub lokal wynajmowany. W drugim przypadku należy zatem do stałych kosztów zaliczyć oprócz wydatków na media (prąd, odpady, Internet) również czynsz. Do prowadzenia działalności gospodarczej niezbędne są także rozmaite sprzęty, dostosowane do typu biznesu. Może to być na przykład wyposażenie biurowe, urządzenia elektroniczne lub środki czystości.

Do wydatków stałych zalicza się również księgowość, realizowana przez wykwalifikowane osoby. Choć jednoosobowa działalność gospodarcza to rachunkowość uproszczona, to i tak większość przedsiębiorców decyduje się na zatrudnienie specjalisty, by oszczędzić czas oraz mieć pewność, że wszystkie rozliczenia są prowadzone w odpowiedni sposób.

Koszty prowadzenia działalności – wydatki związane z promocją

Współcześnie prowadzenie biznesu wymaga wykorzystania rozmaitych narzędzi marketingowych, które pomagają pozyskać nowych klientów.

Do tego celu stosuje się tradycyjne media (prasa, radio, telewizja) oraz przestrzeń wirtualną. Trudno wręcz wyobrazić sobie nowoczesny biznes choćby bez strony internetowej lub profili w social mediach.

Promocja online potrafi generować koszty, dotyczące reklam, płatnych kampanii promocyjnych oraz budowania i zarządzania stroną internetową (stworzenie witryny, optymalizacja, opłacenie hostingu i domeny). Ich koszt zależy od poziomu rozbudowania strony oraz zakresu reklam.

Koszty prowadzenia firmy – bilans zysków i strat

Prowadzenie działalności przynosi również inne wydatki, związane ze specyfiką konkretnej branży. Mogą to być na przykład koszty utrzymania floty pojazdów (zakup lub leasing). Wielu przedsiębiorców korzysta z dodatkowego wsparcia finansowego od banków, co niejednokrotnie generuje kolejne koszty miesięczne.

Zanim zatem podejmie się decyzję o założeniu firmy, warto dokładnie przekalkulować wydatki początkowe oraz sprawdzić, jakie będą opłaty stałe, by mieć pewność, że wysokie koszty nie staną się przyczyną nierentowności całego biznesu.

Artykuł nie stanowi porady prawnej, ani nie jest opinią prawną.

 

Komentarze:

Aby dodać komentarz zaloguj się na swoje konto