Znajdź swoje biuro księgowe oferujące usługi rachunkowe

 
 
 
 
Strona główna > Aktualności > Jak generować koszty w firmie jednoosobowej?

Dodano 2021-09-06 (komentarzy 0)

Jak generować koszty w firmie jednoosobowej?

Wróć do listy artykułów

Bądź na bieżąco!

Podaj swój adres e-mail, by otrzymywać informacje o najnowszych materiałach prosto na Twój e-mail.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie polityki prywatności.
Jak generować koszty w firmie jednoosobowej?

Choć koszty z definicji nie powinny kojarzyć się z niczym przyjemnym, to w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej są wręcz wskazane i niezmiernie korzystne. Wielu przedsiębiorców zastanawia się wręcz, jak generować koszty w firmie jednoosobowej.

Dlaczego koszty w firmie są potrzebne oraz co takiego można zaliczyć do kosztów firmowych? Nieco więcej na ten temat napiszemy w dalszej części artykułu.

Czym są koszty w jednoosobowej działalności gospodarczej?

Zacznijmy od podstawowych definicji. Czym w ogóle są koszty firmowe? Jako koszty uzyskania przychodu rozumiemy wydatki w firmie, które służą właśnie uzyskaniu przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej lub takie, które są niezbędne do zachowania źródła uzyskania przychodu.

Jeśli przedsiębiorca zamierza wrzucić w koszty dany zakup, musi jednak wykazać przed urzędem skarbowym jego zasadność. By zatem rozliczać koszty firmowe w sposób prawidłowy, należy kierować się przepisami prawa, a także zachowywać zdrowy rozsądek, który w większości przypadków podpowiada, co może być uznane za koszty, a co nie.

Jakich wydatków nie można wliczyć w koszty uzyskania przychodu w jednoosobowej działalności?

Choć definicja kosztów uzyskania przychodu nie jest do końca sprecyzowana, to jednak w przepisach podatkowych znajdziemy sporo informacji na temat wydatków, które na pewno nie mogą być do nich zaliczone. Warto choćby dokładnie przeanalizować ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych, by mieć pewność, że daną fakturę na pewno można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w firmie jednoosobowej.

Czego nie da się wliczyć do kosztów uzyskania przychodu? Katalog takich wydatków jest długi. Ustawa wymienia choćby:

  • spłaty pożyczek i innych zobowiązań,
  • podatek dochodowy,
  • podatek spadkowy,
  • koszty reprezentacji,
  • grzywny i kary pieniężne,
  • składki na ubezpieczenie społeczne i fundusz pracy.

W przypadku pojawienia się tego typu wydatków, zdecydowanie nie mogą być one uznane za koszty firmy.

Jak dokumentować koszty uzyskania przychodu?

By dany wydatek można było wliczyć w koszty uzyskania przychodu, musi zostać odpowiednio udokumentowany. Oznacza to, że trzeba mieć dowód na poniesienie wydatków w ogóle oraz przedstawić poświadczenie charakteru kosztów w razie ewentualnej kontroli podatkowej.

Na czym powinno polegać dokumentowanie kosztów uzyskania przychodu? Do tego celu przedsiębiorca powinien posiadać odpowiednie potwierdzenia. Zalicza się do nich choćby: faktury, paragony, dowody zapłaty, opłaty pocztowe lub inne rodzaje umów. Zawsze warto przechowywać wszelkie potwierdzenia, które pokazują, że konkretne koszty w firmie faktycznie zostały poniesione.

Jak generować koszty w firmie jednoosobowej?

Koszty w firmie są niezmiernie przydatne, gdyż pomagają obniżyć podstawę opodatkowania, a co za tym idzie, zmniejszają należny do zapłaty podatek VAT. Trudno się zatem dziwić, że przedsiębiorcy szukają różnych sposobów na zwiększenie kosztów uzyskania przychodu.

Co można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu? W tej kwestii wszystko zależy od typu prowadzonej działalności. Każda bowiem branża ma swoje charakterystyczne wydatki, związane z trybem pracy, niezbędnymi narzędziami i wydatkami.

Istnieje jednak pewna grupa kosztów firmowych, która pojawia się u większości przedsiębiorców. Co zatem można wrzucić w koszty w jednoosobowej działalności gospodarczej?

Co zalicza się do kosztów firmowych?

Istnieje wiele grup wydatków, uznawanych za koszty firmowe. Pomagają one obniżyć podstawę opodatkowania oraz zoptymalizować budżet.

Jednym z podstawowych kosztów uzyskania przychodu jest oczywiście wynajem lokalu oraz jego eksploatacja. Można zatem wliczyć do kosztów choćby czynsz i wszelkie opłaty za media, a także remont i wyposażenie biura w sprzęty niezbędne do wykonywania działalności gospodarczej.

Do potrzebnych sprzętów zaliczają się także komputery, telefony, drukarki i skanery, a także inne specjalistyczne urządzenia, potrzebne do realizowania czynności zawodowych. W przypadku fotografa mogą to być na przykład aparaty fotograficzne i wszelkie akcesoria z nimi powiązane. Często do kosztów firmowych zalicza się również telewizory i sprzęt audio, przydatny na przykład podczas prezentacji lub konferencji.

Inną grupą wydatków, które można wrzucić w koszty uzyskania przychodu, jest zakup wszelkich produktów niezbędnych do skutecznej promocji firmy. Mogą to być na przykład wizytówki, pełna identyfikacja wizualna, budowa strony lub tworzenie kampanii marketingowych w mediach tradycyjnych lub wirtualnych (np. w telewizji lub social mediach).

Do kosztów firmowych uzyskania przychodu zalicza się także wydatki na edukację. Podnoszenie kompetencji zawodowych ma bowiem wielki wpływ na formę i rozwój przedsiębiorstwa. Jako koszty w firmie uznaje się zatem szkolenia i kursy (również językowe), studia podyplomowe, a nawet zakup książek i czasopism branżowych.

Można zaliczyć do kosztów także podróże służbowe, a zwłaszcza koszty noclegów, wyżywienia i kwoty diet. Warto w tym miejscu wspomnieć o tym, że jako koszty w firmie uznaje się wszystkie wydatki związane z utrzymaniem pojazdów (własnych i leasingowanych), jeśli tylko są one wpisane do firmowej ewidencji środków trwałych. Wtedy da się je wliczyć do kosztów uzyskania przychodów dzięki odpisom amortyzacyjnym. Do kosztów zalicza się także zakup paliwa, części zamiennych i ubezpieczenie pojazdu wykorzystywanego w firmie.

Koszty firmowe – sposób na optymalizację wydatków w biznesie

Koszty w firmie bywają bardzo różne i zależą od specyfiki danego biznesu. Warto zatem dokładnie przeanalizować konkretną sytuację oraz poznać ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych, by mieć pewność co takiego da się wrzucić w koszty w ramach działalności gospodarczej. Dzięki temu można sporo zyskać oraz zmniejszyć podstawę podatkową, przy optymalizacji wydatków w ramach danego biznesu.

Artykuł nie stanowi porady prawnej, ani nie jest opinią prawną.

 

Bądź na bieżąco!

Podaj swój adres e-mail, by otrzymywać informacje o najnowszych materiałach prosto na Twój e-mail.

Imie: e-mail:


Komentarze:

Aby dodać komentarz zaloguj się na swoje konto